De Vodafone Ziggo Agile Way of Working Journey

Onze reis: Incrementeel, iteratief en stap-voor-stap. Dat agile werken niet nieuw is binnen onze organisatie is bekend. Drie tot vijf jaar geleden zijn de eerste pioniers en teams gestart met agile werken in verschillende onderdelen van onze organisatie. Een goed voorbeeld zijn de digital teams binnen de business. En goed voorbeeld deed volgen!

 

Vervolgens zijn we ook agile principes gaan toepassen binnen andere bedrijfsonderdelen, waar met name projecten zaten. Inmiddels zijn de eerste tribes (team of squads) gevormd en up and running. Tot slot ondersteunen we ook ons kloppende hart van de organisatie, HR, Finance en onze BI afdeling. In korte tijd is het ons gelukt om binnen alle business units en onze eigen change initiatieven een start te maken met agile werken. Daar zijn we super trots op!

 

Natuurlijk is dit niet makkelijk en vergt dit een andere manier van organiseren en leiderschap. De grootste uitdaging van agile werken ligt dan ook niet in het veranderen van en het aanleren van principes en processen (doing agile), maar in het veranderen van onze manier van denken (mindset) en ons gedrag (being agile). Wat is customer centricity en werken vanuit klantwaarde echt? Wat betekent incrementeel en iteratief werken? Wat is het verschil tussen aligned autonomy en hierarchy, maar ook wat houdt faciliterend leiderschap in?

 

Om onze bovenstaande doelen te bereiken hebben we een transformatie aanpak ontwikkeld waarin we de agile transformatie vormgeven (shaping). Deze aanpak zullen we met jullie delen, de lessen die daar geleerd zijn, maar ook concrete voorbeelden van hoe de implementatie is gegaan. Je loopt naar buiten met een zicht op wat er gebeurd bij VodafoneZiggo en ook hoe jij kan aansluiten en bijdragen.

Sessie door Michelle Siau & Rick van Benten

Bestel hier je tickets of bekijk hier de rest van het programma.