Agile werken staat bol van buzz-woorden: ‘zelforganiserende teams’, ‘agile coaches’, ‘waarde creatie’, ‘retrospectives’, ‘agility’, ‘stand-ups’. Deze woorden hoor je te pas en te onpas bij de invoering van deze werkwijze en deze buzz-woorden lijken af te ketsen tegen de muren waartegen de spreker praat. Aanwezigen bij zo’n gesprek of presentatie kijken glazig om zich heen: ‘Even wachten en dan is het weer voorbij (BOHEKA)…’ lijken ze te denken.
Agile is geen werkwijze maar een gedachtegoed en het invoeren is een cultuurverandering. Hoe groot deze verandering is, is natuurlijk afhankelijk van de volwassenheid van de teams en de leiding. Hoe zorg je er in jouw bedrijf voor dat de cultuur verandert? Wat doe je dan? Hoe zet je die plannen om in daden en wie zijn hierbij cruciaal?
De Universiteit Maastricht is in 2018 gestart met de introductie van Agile werken in het IT domein. Eerst met een pilot en daarna met het totale ICT Servicecentrum. Dit ging niet altijd van een leien dakje. Met vallen en opstaan hebben we successen geboekt maar is er nog veel verbetering mogelijk. Ik wil jullie meenemen in de reis die wij gemaakt hebben, de aanpak, de inzichten die we opgedaan hebben en de stappen die we nu aan het zetten zijn.
Is het verhaal van de Universiteit Maastricht nu anders? Nee, natuurlijk niet. Het is wel openhartiger. Om een cultuurverandering te realiseren zul je ‘heilige huisjes’ omver moeten werpen. Jezelf kwetsbaar moeten durven opstellen. Kritisch naar jezelf kijken. Daarnaast moet je eerlijk zijn en vooral het doel helder en aantrekkelijk maken. Het doel is nooit Agile werken, maar wat is het doel dan? En hoe wordt het een doel van ons allemaal?
Manon Wenmekers is Peoplemanager bij het ICT Servicecentrum Universiteit Maastricht. Zij is van oorsprong een IT ontwikkelaar (SAP ABAP) die zich nu helemaal richt op Peoplemanagement. Ze is in 1992 gestart als trainee bij ING Bank Amsterdam, heeft een aantal jaren bij diverse onderdelen van Essent gewerkt en deed in 2002, bij de Universiteit Maastricht, haar eerste hiërarchisch leidinggevende ervaring op. In 2018 zet ICT Servicecentrum een toen nog aarzelende stap naar Agile werken. Al gauw is besloten om de oude organisatiestructuur te wijzigen om meer ruimte te maken voor ‘Nieuw Leidinggeven’ en de komst van Agile teams met Product Owners en Scrum Masters. De rol van Manon veranderde van afdelingshoofd naar Peoplemanager opdat er meer aandacht gegeven kon worden aan de medewerkers uit de teams; meer oog is voor de individuele behoeften/drijfveren, maar ook voor de teambehoeften; teamleden beter uitgerust kunnen worden met de juiste kennis en vaardigheden; er een veilige cultuur is met open communicatie en feedback en een goed werkklimaat en waardering. Het Peoplemanagement is verdeeld over in totaal 3 Peoplemanagers waarvan Manon er één is. Het ICT Servicecentrum is in de afgelopen jaren sterk gegroeid waardoor het aantal medewerkers momenteel ongeveer 130 personen bedraagt. De omvang van de groep, als ook de ambitie van de UM, zijn uitdagend. Geen dag is hetzelfde en geen dag hoef je je te vervelen. Naast de rol van Peoplemanager is Manon ook adjunct-directeur en daarmee sterk betrokken bij de organisatorische verandering die het ICT Servicecentrum in de komende jaren wil realiseren.