Van lineair naar dynamisch veranderen. Een praktijkcasus uit het hoger onderwijs.

Jarenlang werd onderwijsinnovatie of curriculumontwikkeling, gezien als een lineair proces. Je maakte een plan en dat ging je uitvoeren. Een veel te groot percentage van deze innovaties en vernieuwingen lukte niet, kwamen niet van de grond of de weerstand werd te groot.

De wereld is veranderd, en dus ook de wereld waar een hogeschool in staat. De omgeving, de partners, er zijn ontzettend veel actoren waar je rekening mee dient te houden. Om het Cynefin framework aan te halen; de organisatie begeeft zich in een complex terrein.

Dat betekent dat je vooral moet uitproberen, reflecteren, experimenten. En dat is waar Agile werken om de hoek komt kijken.

Anne Nienhuis en Aleid van der Schrier

Bij de hogeschool Utrecht werk ik, Anne Nienhuis, als veranderkundig adviseur bij het Teaching & Learning Network (TLN), daar begeleid ik opleidingen bij veranderingen. Aleid van der Schrier, werkt bij de opleiding Technische Bedrijfskunde en kwam met een vraag over hun onderwijsinnovatie bij mij. Samen concludeerden we dat we met een complex vraagstuk te maken hadden. Het idee om Agile te gaan werken is hier geboren.
Het resultaat van deze manier van innoveren was de HU teamprijs Onderwijsinnovatie op het Onderwijs & Onderzoeksfestival in 2023.
In deze break-out sessie vertellen Aleid en ik ons verhaal aan de hand van deze praktijkcasus en gaan we met elkaar aan de slag om te ervaren hoe het is om meer dynamisch te werken.

Bestel hier je tickets of bekijk hier de rest van het programma.