In een academische omgeving, met hiërarchie en prestatiedruk, is verandering een uitdaging. Toch is dit de uitdaging waarmee Asli te maken kreeg als projectmanager. Haar doel: vooraanstaande wetenschappers uit Nederland en diverse vakgebieden motiveren om samen te werken aan transdisciplinaire projecten en technologische oplossingen te ontwikkelen voor kinderdepressie.
Om deze wetenschappers, ondanks de werkdruk, te motiveren en effectief te laten samenwerken, investeerde ze in community building om een veilige omgeving te creëren. Daarnaast gebruikte ze cruciale tools zoals Scrum, check-ins en retrospectives voor flexibiliteit en samenwerking. De principes van de Crystal-methode stonden hierbij centraal.
De resultaten van dit transdisciplinaire project waren indrukwekkend: twee awards, uitnodigingen voor belangrijke internationale congressen, media-interesse en een bereik van 1 miljoen kinderen. In deze break-out sessie deelt Asli praktijkvoorbeelden en essentiële tools om universiteiten (en andere hiërarchische organisaties) wendbaarder te maken en gedragsverandering te stimuleren.
Asli is projectmanager bij de Faculteit Sociaal- en Gedragswetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze heeft een achtergrond in psychologie en bestuurskunde en is gespecialiseerd in strategisch en verandermanagement in de (semi)publieke sector. Asli houdt van samenwerken en is altijd benieuwd naar de vraag: waarom doet iemand wat hij of zij doet? Wat drijft mensen? Hoe zet je mensen in hun kracht? Verder heeft ze ervaring binnen de private sector en de ICT. Asli is van mening dat de eeuwenoude wetenschap wel wat Scrum kan gebruiken.